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Beitragvon Racing » 4. Aug 2006, 10:53

Aftr the first trial at the 1320(dragracing) a few matters were solved.So..building some new parts guys.. :shock: 8)

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Say HI to papa schwitzer..good for a claimed 750hp of air.. :lol:

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Our new design stainless steel turbo manifold..full merged collector,equal lenght pipes asf,and sporting ideas from the C1 le-mans cars.. 8)

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..and what a friend came up with for the 16V cars in teh CNC after my bitching for a while...and YES..they can be ordered,and YES..they´re in stock.. :twisted:
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Beitragvon Bertin2002 » 4. Aug 2006, 11:27

Nice!!!
But what can be ordered? :) I don't understand you :/

Greets Bertin :)
Mitglied im 190E-16V Club e.V.
Bild

http://www.motorsport-onlineshop.de
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Beitragvon carbon » 4. Aug 2006, 12:10

ich fang gleich an zu heulen .. this is just too good to be true Bild

u always want more, dont u :)
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Beitragvon Chris Martens » 4. Aug 2006, 13:09

hi,

Jesper meint vermutlich, daß das Kraftstoffrohr (fuel rail) bestellt werden kann. Es gibt gerade mal wieder eine Diskussion auf 190revolution, von welchem Fahrzeug man eins nehmen kann, ob man es besser selbst herstellt, wo es ein selbstgebautes gibt, was das wieder alles kostet usw.

BTW Jesper, that's looking pretty cool!
and thank you for feeding this forum as well.

bis denn,
Christian
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Beitragvon Racing » 4. Aug 2006, 18:47

Exactly Chris.

Frankly the pictures doesn´t make the fuelrail justice..it´s a friggin work of art.Made with pride..in gothenburg schweden..
Even the AN couplings that are hard anodized and has a 37deg shutter angle are made by Tor in the CNC..

Buuuut..it indeed SCREAMS modified about a mile away just looking at the stuff.
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Beitragvon Racing » 4. Aug 2006, 18:50

Further.
We´re also hard into adopting so called ALS.A little feature that backs off timing and injects extra fuel at the start..which renders turbocars to get boost from a standstill.

Weiterhin...
Wir arbeiten hart daran, ein sogenanntes ALS anzupassen. Eine kleine Einheit, die den Zündzeitpunkt zurücknimmt und beim Start etwas Kraftstoff einspritzt... was den Turbo dazu bringt, aus dem Stand Druck zu haben.


Going to mix that with a so called two step-which in turn let´s us start at a given RPM with the throttle mounted to the footwell.All..at the flick of a switch.

Wir werden das mit einem sogenannten Doppelschalter kombinieren - der uns mit einer eingestellten Drehzahl starten läßt bei durchgedrücktem Gaspedal. Alles... nur mit einem umgelegten Schalter.

If times lets us we´re even going to impliment flatshift-like the works rally cars-that lets us shift at full throttle.

Wenn wir genügend Zeit haben, werden wir noch flatshift einbauen - wie die Werks Rallyewagen - damit können wir bei Vollast schalten.

Further..we´re Beta testing some new EGT sensors to be offered by VEMS.
Going to investigate the effects of intercooler tanks down the road a little,and so forth and so forth...

Weiter... Wir erproben ein paar neue Sensoren für die Abgastemperatur, die VEMS anbietet. Sind dabei die Auswirkungen von großen Ladeluftkühlern zu erforschen und so weiter und so fort...

Seems this mercedes saga will continue huh?*LOL*

Sieht so aus, als würde die Mercedes-Geschichte weitergehen, was? *LOL*

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Beitragvon Maki » 4. Aug 2006, 19:46

Hi Jepser,
nice to see that your pushing your Project always one step ahead......that's awesome :thumbright:
About the ALS (Anti-Lag system) . How difficult is it to realize?
I know how it works( the theorie) but how dramatic is the effect? With ALS Lag shouldn't be an aspect anymore or am i wrong? How much does it improve Full-boost?

Betreffend das ALS (System zur Überbrückung des Turbo-Loches). Wie schwierig ist das umzusetzen?
Ich weiß, wie es arbeitet (theoretisch) aber wie deutlich ist der Effekt? Mit ALS sollte die Verzögerung (des sich aufbauenden Ladedrucks) kein Thema sein, oder? In wie weit verbessert es den Maximaldruck?


And an other question. By letting the fuel detonating at the rotors of the Turbo- doesn't it harm the Turbo?

Und noch eine Frage. Wenn man den Kraftstoff an den Schaufeln des Turbos explodieren läßt - beschädigt das nicht den Turbo?

Bye
Maki

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Beitragvon Racing » 5. Aug 2006, 18:48

Absolutely.
Yes.ALS will eat turbines over time,however you´re STILL only BURNING fuel..but in this case between the turbine and the cylinder head-which will create boost from a standstill.Hence that you get vastly more power off the line.

In der Tat.
Ja. ALS macht die Turbine mit der Zeit kaputt, wenn man auch WEITERHIN den Kraftstoff nur VERBRENNT... aber in diesem Fall eben zwischen Turbine und Zylinderkopf - was eben Druck von Anfang an macht. Dadurch bekommt man deutlich mehr power vom Start weg.


I´ve used ALS on other buildups before,and it makes for a world of difference.

Ich habe ALS schon bei anderen Umbauten eingesetzt und es ist ein himmelweiter Unterschied.

No.ALS does NOT affect total boost,or how the engine reacts as soon as you release the ALS button.

Nein. ALS beeinflußt den Höchstdruck NICHT, oder wie der Motor sich verhält, sobalt man den ALS-Knopf los läßt.

We also plan to dial in what´s called a two-step in conjuction with the ALS over all in all 3 microswitches.

Wir planen auch, einen sogenannten Doppel-Schritt einzubauen, zusammen mit ALS insgesamt drei Microschalter.

The two step will keep the engine from revving over a given RPM until the button is released as well,and that means that you can leave the line on full thottle and some serious boost-while limited to for instance 4000rpms altho you got your right foot buried to the floor.

Der Doppel-Schritt begrenzt die Motordrehzahl auf einen eingestellten Wert bis der Knopf gelöst wird, und das heißt, man kann mit Vollgas und spürbarem Ladedruck starten - also eingestellt auf beispielsweise 4000 Umdrehungen obwohl man seinen rechten Fuß voll im Bodenblech versenkt hat.

On another note..the cheaters i ordered were out.
So..in essence we´re going to do something that´s not all that common come next saturday.
Install full on dragracing slicks on a mercedes :D

Eine andere Anmerkung... die cheaters(?), die ich bestellt hatte, waren ausverkauft.
Also... wir werden deshalb nächsten Samstag etwas machen, das nicht so gewöhnlich ist.
Komplett eingebaut mit dragracing slicks auf einem Benz :D


..and..i really have to say that i enjoyed talking to you last night Maki.*waves*

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Beitragvon Racing » 5. Aug 2006, 18:49

Btw.
Also got done with the collector today,and i have to say that i´m MUCH more satisfied with the current design than the old one.
Have to wait til monday tho to go pick up a 90deg 2" bend to have it done.

Übrigens.
Ich bin heute auch mit dem Sammler fertig geworden, und ich muß sagen, daß ich mit der jetzigen Ausführung WESENTLICH zufriedener bin, als mit der alten.
Muß haber noch bis Montag warten, um einen 90°-Bogen in 2 Zoll abzuholen, um ihn fertigzustellen.


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Beitragvon Maki » 6. Aug 2006, 13:50

@Racing
Wasn't relating on how ALS affects total boost .... but anyway you answered my question in your Post ;-)
Bye
Maki

btw. i also enjoyed our talking ( but i don't wanna see the bill for my mobile this month :? ) - it won't be our last one ;-)
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Beitragvon Racing » 6. Aug 2006, 19:22

Looking forward to it broh.

Today..i finished the install of Tor´s BEUTIFUL fuel rail..just couldn´t help myself. :oops:
Just need to pick another banjo fitting up out of room purposes.

Come tomorrow tho..that´s gonna be a busy day.(or week for that matter).
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Beitragvon Racing » 7. Aug 2006, 10:57

..and the saga continues guys :wink:

Bild

As we´re coming up on 500hp we foresee the need of more fuel.So..as can be seen apart from the "semi" installed fuelrail the AN-8 coupling and hose is quite large.This will be followed up by either a 12 or a 15mm fuel line,and if need be a second fuel pump in para with the one already in there.

Wenn wir in Richtung 500PS kommen, ist absehbar, daß wir mehr Sprit brauchen. Also... wie man sieht, sind Anschluß und Kraftstoffleitung ziemlich groß, abgesehen vom "halb" installierten Kraftstoffrohr. Es wird mit einer 12 oder 15mm dicken Spritleitung weitergehen, und wenn benötigt, eine zweite Kraftstoffpumpe parallel geschaltet mit der vorhandenen.

Bild
The exhaust temp sensor i´m to try out for the VEMS gang this time out.As can be seen with a sort of protective sheath.This to make it live at the elevated temps that a turbo gun runs.Drawback is that we might encounter slow response from the sensor,but hey...that´s what Beta testing is all about.Finding out what works. :lol:

Dies ist der Sensor für die Abgastemperatur, den ich diesmal für VEMS ausprobiere. Wie man sieht mit einer Art von Schutzüberzug. Dies dafür, damit er die erhöhten Temperaturen überlebt, bei denen so ein Turbogeschütz läuft. Nachteil ist, daß wir möglicherweise verzögerte Antworten von dem Geber bekommen, aber hey... deshalb testen wir das ja aus. Um 'rauszukriegen, was funktioniert. :lol:

Bild

Until TokTor´s new fuelpressure regulator is done for me to try out,this is what i´m gonna use.Had it laying around the shop off of one of my chevrolet bigblocks.Fully adjustable and vaccum referenced.

Ich benutze dieses Teil, bis TokTors neuer Kraftstoffdruckregler fertig ist, damit ich den ausprobieren kann. Lag hier gerade so in der Werkstatt 'rum, von einem meiner Chevrolet bigblocks. Komplett einstellbar und mit Unterdruckanschluß.

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Beitragvon Maki » 7. Aug 2006, 12:05

@Jesper -
are you doing at the moment something else then improving and testing different Setups on your car :wink:
Btw. have spend some time yesterday with finding informations about the VEMS and it's possibilities (although i must say it's difficult for me to get through all of this informations :kratz ).

machst Du eigentlich zur Zeit irgendetwas anderes, als Verbesserungen und verschiedene setups bei Deinem Wagen auszuprobieren? :wink:
Ich habe übrigens gestern etwas Zeit damit verbracht, Informationen über VEMS und deren Möglichkeiten zusammenzusuchen (obwohl ich sagen muß, es ist für mich schwierig, mich durch all diese Informationen durchzuwühlen :kratz ).


I though that VEMS already supports EGT ( You have the option to use 2 EGT's on the ECU) or are u just testing their sensor?
If so why not use the sensors that already exist on the market ?
An other question for the need of more fuel - why don't just go with a bigger fuel pump instead of getting a second one? Is there a benefit ?

Ich dachte, VEMS unterstützt bereits Sensoren für Abgastemperaturen (man hat die Möglichkeit, zwei Sensoren an das Steuergerät anzuschließen) oder testest Du deren Sensoren nur?
Falls ja, warum nicht einfach bereits auf dem Markt erhältliche Sensoren nehmen?
Eine andere Frage zum erhöhten Kraftstoffbedarf - warum nehmt Ihr nicht einfach eine größere Pumpe anstatt eine zweite zusätzlich? Ist das irgendwie besser so?


Bye
Maki

p.s. about the fuel-rail. An option in differnt colors (maybe silver)....you know where i'm aiming at ;-)

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Beitragvon Racing » 7. Aug 2006, 22:22

:shock: :lol:
Frankly?
Let´s just say that tomorrow starts with a Porsche930 with a VEMS...*sigh*
Just got home from the shop..looking like a damn coalminer.

Ich sag nur, morgen geht es mit einem Porsche 930 los, mit einer VEMS... *sigh*
Bin gerade aus dem Laden nach Hause gekommen und sehe aus wie ein Bergmann.


Yes,the VEMS supports EGT(and as youi note 2 even)
The point is that the VEMS gang is aggressive in trying to finding better mousetraps all the time,and as a result are on the hunt for better/cheaper solutions all the time...and that´s where i come in.
When they indeed dig stuff up,they want to have it tested and that mercedes of mine IS a mule from that respect.

Ja, die VEMS unterstützt Abgastemperatursensoren (und wie Du bemerkt hast, sogar zwei).
Der Punkt ist der, die Jungs von VEMS suchen immer nach besseren Mausefallen(?) und suchen daher immer nach besseren / billigeren Lösungen... und dann komme ich in's Spiel.
Wenn sie wirklich etwas ausbuddeln, wollen sie es getestet haben und mein Mercedes IST nun mal der Versuchsesel in dieser Hinsicht.


Reason for not just jumping on the bandwagon with any of the US made "super pumps" are plentyfold.

1/They´re made in USA.They simply don´t have the build standards we do.Period.
2/Se above-cause they in contrast to for instance OEM or racing Bosch pumps drop like a friggin stone in flow with any and all voltage drop.
3/ they´re big like a normal RV,and just to install them takes half a day.

Gründe, weshalb wir nicht einfach etwas aus dem vorhandenen Angebot nehmen, von den amerikanischen "super pumps", sind vielfältig.

1. Die sind in Amerika hergestellt. Die haben einfach nicht den Produktionsstandard wie wir. Punkt.
2. Wie gesagt, im Gegensatz zu beispielsweise den originalen oder BOSCH Rennpumpen brechen diese Pumpen bei jedem Spannungseinbruch kräftig ein und liefern zu wenig Durchfluß.
3. Sie sind riesig, wie ein normaler RV(???) und allein der Einbau dauert einen halben Tag.


Nah broh..i´ll stick to quality products that i KNOW will do the job.
In this case..the Bosch 044 pumps and similar.
One of the few things that´s emerged from the US is the AN system(american military navy)..and sure enough...

For instance..couple a yrs back.
Took delivery of my brand new carillo rods for the chevrolet bigblock that we rev to the moon.The FIRST thing i had to do..was to qualify them for center to center lenght as well as weight.

Nö mein Bester... ich bleibe bei Qualitätsprodukten von denen ich WEISS, daß sie ordentlich funktionieren.
In diesem Falle... Die Bosch 044 Pumpen und ähnliche.

Zum Beispiel... vor ein paar Jahren.
Übernahm den Vertrieb meiner brand neuen carillo(??) Pleuels für die Chevrolet bigblocks, die wir bis zum Anschlag gedreht haben. Das ERSTE, was ich tun mußte... war die Überprüfung der Länge über alles und des Gewichts.


Übersetzungsfehler von Chris Martens - später gibt's mehr...

There´s a reason as to why Lennart "the baker" from Umeå won the engine builder shootout this yr..or why Jari Konnola is the man that builds Mopars race engine for the factory asf...european engine attitude.

Guess some of it stems from the fact that our engines over here in europe has always been "small" compared to the US generic counterpart..and as a result over here we had to make a difference with what was there to be found.
5 puny horsepower difference from a 2,3 could be the difference between winning and losing..

Over on the other side of the atlantic...they just increased displacement a few CIDs and were done with it instead.
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Beitragvon Racing » 9. Aug 2006, 09:38

Thanx for the more or less spot on translations Chris!!

Update then...
As Maki pointed out..we´re working ourselves to the bopne right now..and saturday is coming up fast.
So..as a result i´ll close the shop starting today just to manage to get done.
Any and all cust service will have to be pused forward until saturday afternoon.

Also ein paar Neuigkeiten...
Wie Maki schon schrieb... wir ackern wie blöde im Moment... und bald ist Samstag.
Also... habe ich den Laden seit heute zu gemacht, damit wir es irgendwie schaffen, fertig zu werden.
Die Kunden müssen halt bis Samstag Nachmittag warten.


So.
Today we´ll finish the install of the downpipe and wastegate routing from the WG to the downpipe.
New downpipe diameter btw is 3,5".

So.
Heute werden wir das Hosenrohr fertigstellen und die Leitung vom wastegate zum Hosenrohr.
Das neue Rohr hat einen Durchmesser von 3,5" (88,9 mm).


When that´s done..the head needs to come off for a minor touch up,and with that out of the way the shortblock comes out as well.
Shortblock comes out to be able to set the new pressure plate to the right depth,and that means taking it to a lathe to have the stands that are left after the lightening cut down-the empiric way.

Wenn das geschafft ist... kommt der Kopf 'runter für ein paar kleine Behandlungen, und wenn wir schon dabei sind, kommt der Block auch 'raus.
Der Block kommt 'raus, damit wir die neue Druckplatte richtig anpassen können, das heißt sie auf die Drehbank zu nehmen und die Halter zu verkürzen, die nach der Erleichterung noch übrig geblieben sind - bis es eben paßt.


Turbo exhaust man is done.Complete with wastegate piping,EGT outlet,pressure take off for measuring p2 pressures vs intake pressures aso.Put one of the boys-Peter,at welding it together..and frankly the welds turned out VERY crude..but that´s racing i guess..and it´s easy enough to take the man off and reweld it when there´s more time.

Der Turbo-Auspuffkrümmer ist fertig. Komplett mit wastegate-Verrohrung, Anschluß für den Abgastemperatursensor, Durckauslaß um den p2 Druck gegenüber dem Druck am Einlaß messen zu können und so weiter. Habe einen von den Jungs - Peter - daran gesetzt, alles zusammenzuschweißen... und ehrlich gesagt die Nähte wurden ZIEMLICH ungleichmäßig... aber das ist eben Rennsport glaube ich... und es ist ziemlich einfach, den Krümmer runterzunehmen und es nachzuschweißen, wenn wir wieder Zeit haben.

Hope to have the whole deal back in the car late tomorrow night,and to have first start done by friday afternoon.

New firmaware has showed up late last night if everythings on the dollar.
As far as installing it..that comes down to how the car works and reacts as we start it up and try it out down the road at the shop.

As of current..we´re three guys working full time to get done til saturday.. :oops:
But again...racers...the most devoted people around 8) :D

Hoffe, den ganzen Krempel bis morgen Abend wieder im Fahrzeug zu haben, damit der Motor Freitag Nachmittag läuft.

Neue firmware haben wir gestern Abend auch noch bekommen.
Ob wir sie noch installieren... hängt davon ab, wie der Wagen sich verhält wenn er läuft und wir ihn auf der Straße vor der Werkstatt ausprobieren.

Also im Moment... sind wir drei Jungs, die die ganze Zeit arbeiten, um bis Samstag fertig zu werden. :oops:
Aber nochmal... Rennfahrer ...die abgedrehtesten Leute überhaupt 8) :D


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Beitragvon Racing » 9. Aug 2006, 09:46

Furthermore.
After saturdays trials we´re going to investigate intercooler tank design.
Both inlet and outlet needs to be more streamlined.

Weiter geht's.
Nach den Probefahrten am Samstag werden wir uns um die Gestaltung des Ladeluftkühlers Gedanken machen.
Sowohl Zufluß als auch Abfluß müssen strömungsgünstiger werden.


Our findings has been that intake temps tended to rise approx 8deg C after a full run down the 1/4 mile.
Way WAY to much...as it should really be the other way around with a efficient design.
Intercooler element should suffice..and i have a strong notion that the tanks are the culprit.
So..time to visit the english wheel..and TIG welder again..

Wir haben beobachtet, daß die Temperaturen nach einem kompletten 1/4-Meile Lauf im Einlaß um ca. 8°C steigen.
Das ist viel VIEL zu hoch... da es ja gerade andersherum sein sollte durch einen wirksamen Entwurf (des Luftkühlers).
Das Kühlernetz sollte ausreichen... und ich habe den Verdacht, daß es an den Gehäuseformen liegt.
Also... wieder Zeit für das Englische Rad (Flex?) und das Schweißgerät...


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Beitragvon Maki » 9. Aug 2006, 10:33

What can i say Jesper ....... :thumbright:
When i'm reading your specs, and what you're doing i think that your car should have around 500HP...
..not bad for a everyday car.
Right now i'm sitting at work and laughing cause i remember our conversation a few days ago ,
when you said that it doesn't matter what happens you'll have a 7 sec. time .
Now i have a picture in my head ....you sitting in front of your car doing some setups and saying ....this car will....
Bild

Hope everything turns out they way you want it ....and looking forward to your report after Saturday :wink:
Bye
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Beitragvon Racing » 12. Aug 2006, 23:54

Yeah well Maki...
Sometimes lady luck cares to laugh you stone cold...right in the face.Read the next post broh
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Beitragvon Nagilum » 28. Nov 2006, 14:36

*push*

Sup Racing, got lost in the dept of Sweden?
We're missing news! :D

BR
- Nagi
"Verbreitet ist die Bezeichnung Freund, doch selten ist die Treue."
- Phaedrus, Fabeln
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Beitragvon Racing » 29. Nov 2006, 00:05

Nah.Not at all.
Just been hard at work.
Converted another couple of 16Vs to VEMS management.
Bought me a numerically controlled lathe and some other neat new toys that needed to get installed.
Currently haggling with the vendors of V-TEC chassis dynos about how much i wanna pay for a dyno to be setup at the shop..
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